Patrick Verbrugge & Co Sørøya, juni 015

Soroya het Mekka van de Noorwegengangers, tja dat word gezegd. Nu heb ik al redelijk wat locaties gezien in Noorwegen, zelfs 3 jaar werkzaam geweest bij het Skarnsundet Fjordcenter, dus niet snel overtuigd van al de blabla van de locaties die je vaak hoort, hier was echter geen woord gelogen. Eerder was men terughoudend met beloftes. Dat er hoge verwachtingen waren spreekt voor zich, maatje Ids had immers al 2 jaar terug met 5 man in de buurt al 26 Heilbotten weten te strikken waarvan de zwaarste ruim de 60 kilo passeerde!
unnamed-5

En dan is het donderdag 4 juni ’15 het avontuur begint!  Vlucht 1 gaat van Amsterdam naar Oslo waarna vlucht 2 naar Tromso prima aansluit en de huurauto al klaar staat. Een rit van 3,5 uur brengt ons bij de tussen overnachting op een uurtje van de Ferry naar Hasvik.  s’Morgens 8 uur de Ferry en anderhalf uur later de aankomst op Hasvik waar we keurig opgewacht worden in het Hasvik Hotel door Marc v Roie van soroyafishing.com en een heerlijk ontbijt. De nodige informatie word uitgewisseld en de boten en accommodatie worden toegewezen.
Dan alles uitladen en Optuigen maar die hengels!!
unnamed

Zaterdag dag 1
De zaterdag begon vroeg het weer zat mee zeker in de avond zou de wind afnemen. Doel was heilbot en in de avond eruit voor Dikke kabeljauw. In het begin veel gezocht en ook gevonden maar het was nog niet wild. Voordeel van een grotere groep is dat je snel veel info vergaderd en al snel hoorde we dat de jongens heilbot gevonden hadden! Volgas er naar toe en even later stonden we met kromme hengels, gaat goed hier! Einde van de dag stond de teller op ruim 15 heilbotten onder 8 vissers tot een kilo of 10. Dat een plan niet altijd loopt zoals je wil bleek in de avond. De wind was gezakt en op zoek naar kabeljauw naar buiten het rif op, uiteindelijk op een paar kleine vissen niet veel gevangen.
unnamed-11
Zondag dag 2

De volgende morgen een tip van Ahmad van het Big Fish Adventure Camp voor de kabeljauw buiten en later dus een tweede en laatste poging als de wind weer gaat zakken, want de wind zou de rest vd week het vissen buiten onmogelijk maken. Eerst heilbot na de 15 botten van gisteren eerst op zoek naar meer bot. En dat lukte diverse botten kwamen in de boot waaronder een 25-30 kg vis voor mij de helaas met landen overboord viel en ervandoor ging met de shad. Dag PB !!GRRR.

unnamed-4

Totaal konden we weer flink wat heilbotten bijschrijven wat het groep totaal op reeds 34 heilbotten bracht met vandaag een van 41kg, paar van in de 30kg en 20kg.

unnamed-6

Maandag dag 3
Heilbot en nog is heilbot nooit gedacht dat we zoveel zouden vangen vandaag konden we in onze boot weer 8 heilbotten verwelkomen en afscheid nemen. Ditmaal 2 stuks van 17kg,13kg, een paar van 10 en enkele eronder. Genoeg bijvangst waaonder zeewolf en kabeljauw. De andere jongens hadden er ook weer 9 (grootste 33 kg) verdeeld over 4 boten.Totaal in de groep rond de 50 stuks ongelooflijk!
unnamed-8
unnamed-7

Dinsdag dag 4
Vandaag vinden we een voor ons nieuwe stek, een stek met veel stroming en onstuimig water. Het talud waar we over vissen houd veel vis elke drift levert vis op dan weer een kabeljauw of een zeewolf en natuurlijk enkele botten totaal mogen we vandaag weer 8 heilbotten bijschrijven. Ids ging hard van start en voor ik het wist stond ik 4-0 achter met 2x 17 kg, 13 en een 10kg voor hem, een drift later mocht ik op de 120 gr sandeel een mooie bot van 24kg en de volgende drift een 10kg erna nog 2 voor Ids.

Dag totaal voor de groep 30 stuks triptotaal zover 80 stuks
unnamed-10Woensdag dag 5
Woensdag de laatste dag alweer, vroeg eruit en er het beste van maken weer, vandaag met twee boten weg de rest ging achter de forellen aan of rondje eiland maken.

Direct dus naar de bekende stekken en naar benee met die shad, vanaf de start in de vis en dat is zo de hele dag gebleven kabeljauw na kabeljauw en wederom heilbot, vandaag was niet normaal wat een vis duikt er op onze sandeels en shads. Met ze vieren vangen we vandaag maar liefst 28 heilbotten veel rond de 10 kilo en nog meer eronder. Eentje was echter een stukje groter. Ids had een keiharde aanbeet en toen de vis diep bleef alsof het niet gehaakt was wisten we het zeker dit is een dikke! 20 minuten later was de vis in de boot en lag er een lap van 145cm en 41kg!
unnamed-1Wat een finale nooit gedacht dat dit ons zou gebeuren, maar soroya heeft mijn dromen meer dan waargemaakt, wie verwacht immers een totale score van 108 heilbotten met 8 vissers!
 Materiaal
Materiaal waar wij zelf mee visten waren gewoon spinhengels, wij vingen de botten allemaal op 20 tot hoogstens 50 mtr water dus zwaar materiaal hoefde niet in principe. Moet toegeven de grootsten maakten het wel erg moeilijk maar zeker niet onmogelijk nog.

Wij visten beide met Daiwa Saltiga 3500 in combinatie met bijv de Shimano Lesath powergame 60-120 gr, ids viste zelfs nog lichter met een 20-50 gram hengel.

Omdat Soroya voor mij nieuw was hebben we uiteraard te veel kunstaas mee genomen, je zou het hier af kunnen met bijv 6 Savage sandeels varierend van 100 tot 150 gram en 2 zakjes Lunkercity shakers 6inch met een aantal loodkoppen ook weer van 100 tot 150 gram.

Verspelen doe je namelijk nauwelijks eerder word de shad gesloopt door de kleinere botten of zeewolf, vis je op de kabeljauw binnen in de fjorden dan ook wat meer slijtage en verbruik.

Buiten op het rif heb je wel wat ander materiaal nodig dan zijn de cutbaits (kleine en de grote) ook hier geld als je er 2 van elk hebt heb je voldoend en anders heeft Marc er genoeg.

De Shimano Antares 30-50lbs in combinatie met de Accurate 400 deed hier de job voor mij, 80/00 flourcarbon voorslag erop en klaar.