Reisverslag Kris Grietens & CO: Visvakantie in  Soroya 2016 van 22 maart tot 2 april

Op de vooravond van 22 maart vertrokken we met 9 vissers vanuit Meerhout richting Soraya. Voor een rit van ruim 3300km hadden we een comfortabele bus (Mercedes Sprinter) gehuurd met een aanhangwagen.
20160324-DSC_1483 Het voordeel van deze formule was dat we net allemaal in één bus konden zodat iedereen eigenlijk maar 370km moest rijden. Toch wel handig als je een reis van c.a. 40uur  voor de boeg hebt… We hebben de rit in één ruk gedaan zonder overnachting.
20160324-POL_2822 Geen enkel probleem met voldoende DVD’s , eten en drank aan boord.
We arriveren in de late namiddag van 24 maart in Soroya en worden al meteen hartelijk verwelkomt door Marc en Ahmad ; ze boden ons meteen een etentje (frieten met hot-dog worst) aan.
20160324-DSC_1571
Het vissen is in Soroya mag inderdaad wel buitengewoon genoemd worden, maar wij hebben zeker ook wel geluk gehad. Gedurende de ganse week waren niet alleen de weergoden ons vrij gunstig gezind.
20160330-POL_3479
Ook de (grote) vissen waren op de afspraak en bovendien in een hongerige bui.  Gevolg van dit alles was dat we onze visquota van 15kg/man al na twee dagen bereikt hadden. Op het einde van de vakantie konden 7 van de 9 vissers zeggen dat ze minstens één vis van boven 20kg gevangen hadden.  Onze zwaarste vis (Kabeljauw) woog 26.7kg.

Een overzicht van de visdagen:

Dag 1: Op nauwelijks een kwartier varen bereikten we al de visgronden die ons door Marc zijn aanbevolen.
WP_20160324_18_56_10_Pro[1]
Al vanaf de eerste inworp begon de “kermis”. Ingooien (shad of pilker) was meteen beet en wat voor een beet.  Al na enkele uren lagen alle 3 onze boten volledig vol met kabeljauwen van tussen 7 tot 15kg  en met enkele uitschieters van boven de 20kg.
20160325-DSC00187De visvangst was zo overweldigend dat we (voor)tijdig binnengevaren zijn om te fileren. De boten zijn niet erg groot: 3 vissers per boot is het maximum. Toen er geen plaats meer was om te staan tussen alle vissen (alleen nog vallen), was binnenvaren de enige optie! Een uitzonderlijke visdag.
20160325-POL_2886
Dag 2: Op dezelfde stekken gaan vissen als de eerste dag al was de dril-kermis nu toch iets minder. Ook de kabeljauwen waren iets minder groot.  Er worden wel enkele mooie heilbotten gevangen ! Normaal worden deze vissen pas gevangen in mei, maar dit jaar is het uitzonderlijk anders.  We zien de heilbotten het aas volgen tot enkele meters onder de boot.  Het is een belevenis om deze vissen onder onze bootjes te zien ‘zweven’ door het zeewater.  ‘s Avonds na het fileren stellen we vast dat we reeds boven de 15kg/man aan filets zitten!  Meer vis meenemen kan alleen (wettelijk) als we vis zouden invoeren…Dit kan via Marc geregeld worden aan 6€/kg.  We besluiten om 125kg  extra te vangen en in te voeren.
20160325-DSC0019620160327-DSC00239
Dag 3:  Vergelijkbaar met de vorige dag. Geregeld worden er kabeljauwen gevangen, maar vandaag wordt er wel een heilbot gedrild van 24.7kg!
20160327-DSC00283

Er worden ook enkele zeewolven gevangen op 30m diepte net buiten de haven!!
20160327-DSC00284WP_20160325_11_03_40_Pro[1]WP_20160327_12_01_45_Pro[1]
Aangezien we de extra 125kg vis (filets) ongeveer wel weer bij elkaar hebben gevangen,  besluiten we om de resterende 2 dagen ons uitsluitend te concentreren op heilbot en zeewolf.
20160326-POL_2999Dag 4: Er staat te veel wind en we besluiten die dag niet uit te varen en de omgeving te verkennen. Ook de professionele vissers blijven die dag aan wal.

Dag 5 en 6:  Door nog enkel met de cutbait te vissen vangen we  effectief merkelijk meer heilbotten en zeewolven en veel minder kabeljauw. Aangezien we onze vis-limiet al bereikt hebben gooien we de laatste 2 dagen alle kabeljauws sowieso terug.  Hoe zot kan het worden.  Ook de gevangen heilbotten zijn helaas net allemaal onder de 80cm (de min. maat) en worden terug in zee gegooid! Een 20-tal zeewolven houden we wel. Er worden meerdere malen reuze heilbotten gemist door materiaal breuk. Tot 4 maal toe worden onze wartels (wartels van 85kg!), ondanks de slip,  gewoon opengetrokken! Een paar vissers beslissen tenslotte om de wartel weg te laten, maar helaas dient er zich daarna geen reus meer aan…maar ach het is meer dan reuze-mooi geweest.
20160329-DSC0033420160329-POL_3326
Als kers op de taart kunnen we ’s nachts het wondermooie poollicht waarnemen.  Dit levert extra beeldmateriaal voor in onze foto-albums.

20160329-POL_3449 (1)

De laatste avond maakt Mark en zijn team nog een lekker afscheidsdiner klaar met onze eigen gevangen heilbotfilets.

Met dank aan het ganse Soroya Fishing Team.
Hier komen we zeker nog wel eens terug.