Peter & Mathias Van De Walle. vissen op heilbot Sørøya 016

zaterdag 9 juli 2016 – zondag 10 juli 2016
Na het heilbotavontuur van 2015 van Peter & Co, waarbij Peter een monsterheilbot ving van ongeveer 147kg, besloten Matthias en Peter om het dit jaar nog eens te proberen. Het PB van Peter verbreken zou moeilijk worden, voor Matthias was het de eerste keer dat hij gericht op heilbot ging vissen. De vangstberichten van de weken ervoor gaven alvast aan dat de heilbot aanwezig en zeer bijtlustig was, dus werd besloten zaterdagochtend ruim op tijd te vertrekken.
Gezien dit jaar werd beslist om met een personenwagen te rijden in plaats van een camionette, kwamen we ruim om tijd aan bij de ferry in Oksfjord waardoor we eigenlijk een halve dag te vroeg ter plaatse waren. Na een telefoontje naar Marc, werden nog snel een avondmaal en een kamer gereserveerd in het Hasvik Hotel bij Achmed, gezien het Skippershuset nog bezet was. Gelukkig kon dit nog lastminute geregeld worden, anders ging het een lange nacht in de auto worden, na een rit van ongeveer 32 uur!

Maandag 11 juli

Na een lekker ontbijt in het Hasvik hotel, konden we onze intrek nemen in het Skippershuset bij Marc. Na de middag werd al het vismateriaal voor de komende dagen bijeenraapt en ingeladen op de Stella Polaris. Een korte sessie in het Donnesfjord volgde, maar deze bracht geen vis noch beet voort. Gezien de stroming voor de volgende dagen ook niet bijster goed was, werd dan ook beslist om de eerste 2 dagen niet gericht op heilbot te vissen. De dag nadien zouden we andere stekken opzoeken, om te vissen op wat wou bijten.

Dinsdag 12 juli

Schitterend weer, maar geen wind en geen stroming. Geen goede combinatie voor onze vriend heilbot dus gingen we wat verder weg uit het Donnesfjord op zoek naar bijtlustige vis.
Aangekomen op de eerste stek, werd heel wat zomerkabeljauw tot 12 kg gevangen en aan een occasionele lom konden we ook niet ontsnappen.
Met nog een uurtje te vissen en nadat nog maar eens een shad was gesneuveld op zo een verrekte lom, besliste Matthias om er een vrij zware pilker aan te hangen. Net voor we gingen verkassen kreeg Matthias nog een beet en het was meteen duidelijk dat dit geen kabeljauw was. Na een korte dril werd geheel tegen de verwachtingen in, toch nog een klein heilbotje gevangen. Na deze vis werd besloten om terug te varen.
P1000577Woensdag 13 juli

Eigenlijk gingen we ook niet vissen op heilbot vandaag, maar soms kan een mens zich bedenken! Onderweg naar de visgronden voor kabeljauw, besloten we even te stoppen aan een mooie school vis die op de radar verscheen. Eerste beet voor Peter toen hij op de bodem kwam, ja hoor, een heilbot(je)! Toch maar naar de heilbotstekken? Zeker geen verkeerde beslissing zo bleek op het einde van de dag: 5 stuks op de teller, waaronder een exemplaar van 42kg voor Matthias.

Donderdag 14 juli
Vanaf vandaag komt er wat meer stroming, wat zeker niet slecht is voor heilbot. Nog geen 10 minuten na dat we aangekomen waren op de heilbotvisgronden had Matthias er al eentje te pakken. Jammer genoeg bleek dit de laatste van de dag te worden, gezien de wind die serieus kwam opzetten later op de dag, ons terug naar de kant dwong.
P1000593Vrijdag 15 juli
Vandaag konden we jammer genoeg niet uitvaren wegens teveel wind. Ook een foreltripje leverde niets op, dus kwam de schipper ons ’s avonds verblijden met 2 lekkere stukken wilde zalm. Bedankt voor de zalm Marc, ze hebben gesmaakt!

Zaterdag 16 juli
Na een dagje recuup, konden we er vandaag weer vol tegenaan. Het beloofde een zeer mooie dag te worden. Vandaag gaven de heilbotten goed thuis, s’avonds stond de teller op 8 stuks waarvan Matthias de grootste had met 46 kg. Er werden veel vissen gevangen rond de 30-40 kg, stuk voor stuk leuke beestjes om te drillen. Ook werd een mooie heilbot (50+) net gemist aan de boot toen Marc hem wou binnenhalen met de lasso. Beelden van de Go Pro onder water leerden ons dat, net op het moment dat Marc de lasso om de staart had gedaan en hem wou aantrekken, de vis met een serieuze zwiep van zijn staart als het ware uit de lasso sprong en terug vertrok naar de diepte. Jammer genoeg schoot hij hierbij ook los.

Zondag 17 juli
Net als gisteren, begon de dag al zeer goed met tijdens de eerste worp een heilbot van 24 kg.
Later op de dag zouden we er nog 6 mogen bijvangen waarvan Peter de grootste had met 57 kg.
P1000654Maandag 18 juli – dinsdag 19 juli – woensdag 20 Juli
Tijdens de laatste drie dagen vissen, begon het water steeds troebeler te worden. Gezien heilbot voornamelijk een zichtjager is, beten de grote exemplaren niet echt. Ook werden tijdens deze dagen veel aanbeten niet verzilverd. Ondanks te tegenvallende omstandigheden zijn we er toch nog in geslaagd om 15 stuks te vangen, het merendeel wel kleinere exemplaren van rond de meter.

Donderdag 21 Juli – terugreis
Donderdagvoormiddag werd, gezien het totaal gebrek aan wind en stroming, beslist om reeds na een uur of 2 te vissen terug naar de haven te varen. Alles werd snel ingepakt en ingeladen, zodanig dat we nog een vroegere ferry konden halen. De terugrit was nog sneller voorbij, gezien we gedurende de 33 uren durende rit, de zon niet zagen ondergaan. Met 37 heilbotten op de teller kunnen we niet anders dan zeer tevreden zijn met de afgelopen heilbottrip.
P1000628Dank aan Marc, voor de geslaagde vistrip. Ondanks dat hij zelf niet kon meevissen vanwege een geblesseerde  knie, stond hij toch elke dag klaar om ons naar de beste visstekken te varen.