Soroya April 2016 – Skrei Fishing

Beter laat dan nooit word wel eens gezegd. Vandaar het ( zeer ) late bericht van de groep Tuinenburg welke we vandaag ontvangen hebben.

Op dinsdag 29 maart 2016 vertrokken wij, Arie/Arjen en Marco, weer voor onze jaarlijkse vistrip naar het Hoge Noorden.
Een in totaal 48uur durende autotrip waarbij we ieder afwisselend slapen of rijden, deze trip alleen is al een feest om te doen.
Op donderdagmiddag kwamen we aan in Hasvik waar we ons intrek deden in het Hasvik hotel om nog een goede nacht te kunnen slapen in een goed bed alvorens we de laatste 20km naar Brevikbotn rijden.
Na een lekker ontbijt snel alles ingepakt en op weg naar ons huisje bij Darius.
IMG_4636Er lag nog genoeg sneeuw onderweg.

Aangekomen bij het huisje snel alles uitgeladen en het huisje op orde gemaakt zodat we ’s middags alvast een hengeltje konden uitgooien. Het was heerlijk weer en we zijn een mooi eindje uitgevaren voor een korte maar goede eerste sessie.
Veel heel veel vis gevangen van 15-20kg met uitschieters naar de 25kg en waarbij de grootste direct al 30,5kg was voor Marco.
Picture2’s Avonds kwam Mark een bakkie koffie halen en vragen hoe de reis was gegaan en of we wat gevangen hadden. Al kan het ook zo zijn geweest dat hij meer interesse had voor de stroopwafels…..

Zaterdag begon wat minder, Arie voelde zich niet al te best en besloot om thuis te blijven. Arjen en Marco besloten daarop mede met het oog op de wind niet te ver te gaan en een dagje op het zand te gaan vissen. In ons achterhoofd de melding dat er al heilbot werd gevangen wat wel heel erg vroeg in het jaar was. Een mooie sessie gevist, ook op het zand meer dan voldoende kabeljauw gevangen, lom, schelvis en een botje van 70-80cm voor Arjen.
Picture3’s avonds zijn we getrakteerd op een van de wonderen van de natuur, het Noorderlicht. Gelukkig had Arjen eraan gedacht om zijn statief mee te nemen dit jaar. Wat mooie plaatjes opleverde.
Picture4IMG_4708Zondag morgen, iedereen voelde zich prima en weer gevist. Dit keer vanwege de wind dichtbij de haven gebleven. Op het zand meerdere grote scharren, een botje van 50cm en 10 zeewolven gevangen, die zich ook al vroeg in het jaar lieten gelden. Al is het niet altijd vis wat we vangen…
Picture6Maandag was het weer helemaal ok en zijn we weer lekker naar buiten gegaan en ja dan is vissen toch echt ‘vangen’. De hoeveelheid vis die je dan vangt op zo’n dag is niet te tellen, een schatting klinkt dan veelal onrealistisch en zal ik dan ook niet doen. Maar de hele dag kabeljauw tussen de 15-25kg vangen is waanzinnig met als klapstuk een 31kg voor Arjen.
IMG_4759Dinsdag een prachtige dag, geen wind dus ver naar buiten en vissen. Deze dag bewees dat de grote vissen niet altijd opgestapeld liggen en we hebben het ‘moeten’ doen met kabeljauw tot 20kg.
Tot dat Arjen dacht dat hij toch echt een hele grote gevangen had, lang verhaal kort, naar alle waarschijnlijkheid een oud net, een gebroken hengel en een illusie armer helaas.

Woensdag weer een prachtige dag, wind begint rustig maar trekt wel aan ’s middags. ’s Morgens weer veel kabeljauw gevangen van 15-25kg. ’s Middags besloten om onder de kant te gaan vissen vanwege de aantrekkende wind. We zijn al eens verrast door een plotselinge harde wind en dat wil je maar 1x mee maken dus geen risico’s genomen.
Onder de kant nog geprobeerd om een heilbotje te vangen en als het dan lukt om door de scholen kabeljauw (tot 20kg!) te komen dan kan het zo maar lukken.
Donderdag was een dag met sneeuw en veel wind, we hebben het nog geprobeerd onder de kant een rustig plekje te vinden maar wind en stroming gingen dezelfde kant op wat resulteerde in een te snelle drift. De korte tijd dat we gevist hebben toch nog aardig wat kabeljauw de wereld boven water laten zien.

Vrijdag zat het er weer op voor dit jaar, volgend jaar is alweer geboekt, iets later in het jaar om de kansen op heilbot te vergroten. Skrei vissen is machtig mooi maar een run van een heilbot is onovertroffen zelfs al zijn ze niet groot. Nu we een aantal botjes hebben gevangen door gericht erop te vissen (en dus eens geen toevalstreffers) zijn we nu fanatieker dan ooit om ze als een echt target te gaan beschouwen. Overigens vissen wij catch and release, met uitzondering van gehavende vissen, is alles teruggezet.
Mark bedankt weer voor je onschatbare tips, trucs en gezelligheid. Tot volgend jaar!!!!